Thanksgiving

Thanksgiving i usa går i stort sett bara ut på en sak; äta mat. Och jösses om det fanns gott om mat i detta huset. Amy har under tisdagen och onsdagen i stort sett levt framför spisen för att förbereda allting. Började dagen med amerikanska kanelbullar (och då snackar vi gigantiska bulllar) och fruktsallad till frukost. Grilled sandwich som mellanmål runt lunchtid, och sen den stora kalkonmiddagen runt fem. Vi hade två btw. Kalkoner alltså. Till det serverades det mashed potatoes, sweet potatoes, cranberry sauce, någon annan cranberry sak, bröd, sylt, stuffing, gravy, grönsaker, sallad med päron och kanderade mandlar i (MMMM!) och ännu en fruktsallad. Tror det var allt. Efter det kände man sig hyfsat mätt, och jag spenderade någon timme i soffan som en strandad säl och tittade på Fiddler on the roof med övriga i familjen. Det var serious matsmältning som gällde där under några timmar för att göra plats för efterrätten, sju sorters pajer på nio personer! Två pumpkin pies, en äppelpaj, en päronpaj, en minced meat paj (Nej, inte köttpaj. Den innehöll bara frukt och nötter. Smakade glögg), en pecanpaj och den sista kommer jag inte ihåg.
Borde kanske för hälsans skull tillägga att vi inte fick i oss alla pajer, halva nöjet med Thanksgiving är ju the leftovers dagen efter.
Under natten var det tänkt att jag skulle åka på black friday shopping med Katrina, vilket är en rea som startar klockan tre (tror jag?) på natten och pågår fram till elva på förmiddagen där alla galna amerikanare försöker få sin julshopping fixad och klar. Det sägs vara här man kan få en skymt av kvinnor i alla åldrar som ger sig in i en frivillig brottningsmatch för att få de mest prisvärda skorna/kläderna/väskorna. Man bör även vara beredd på att köa i ca tre timmar.
Olyckligtvis blev våran ride inställd och det blev inte några brottningsmatcher för min del. snyft. Men jag och Annika kom iväg senare under dagen till Clackamas Mall, när rean var över och det inte var så folktätt längre. Så fick en del av min julshopping gjord. Inte så illa pinkat för att vara mig när det fortfarande är november!
Idag så är det julstädning och pyntning av huset som gäller. Och du tyckte vi hade mycket julpynt mamma? Säger bara, minst tio flyttkartonger här. Ska även senare iväg med hela familjen och köpa julgran. Måste även öva på mitt newscast speech som min grupp ska framföra på tisdag och den nya dansen till danslaget. Fick nyligen veta att vi ska tävla den 12 december, så imorgon är det extraträning som gäller hela eftermiddagen!

Kommentarer
Postat av: Marit Jansson

Hej Amanda! Jag beundrar dig för ditt mod! Riktigt kul att läsa om ditt liv som utbytesstudent. Du lever verkligen Livet, heja på! Kram Marit, fd Götetorpsskolan

2009-12-01 @ 22:10:57
Postat av: Amanda

Gud vad kul att hora fran dig Marit! Jag hittar inte din mejl, tankte skicka ivag en liten julhalsning, hoppas pa att du ser den har istallet :) Tack sa mycket, jag hoppas du far ett bra 2010 med en ny, harlig klass! Kramar, Amanda

2009-12-19 @ 00:19:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0