San Francisco

Tänkte uppdatera er om resan med skolans Oceanic Science Group till San Francisco innan jag glömmer allt som hände :)
Började resan 07:45 fredag morgon. Fredagen var ju inte alltför spännande. Efter tretton timmars bussresa (GUL SKOLBUSS. ICKE BEKVÄM SÅDAN) anlände vi till hotellet i San Francisco. På ett utav stoppen vi gjorde på vägen ner hittade förresten jag och Annika något av det vidrigaste jag sett på en Shellmack. Torkade HELA räkor med skal och allt till försäljning förpackade i små godispåsar. Ni vet, typ Haribo godis. USCH.
Hur som helst, har förövrigt blivit lite för mycket snabbmat i helgen. Finns inte så mycket att välja på som student i USA. Fetheten är på väg. Fredag kväll spenderas på hotellrummen, jag delade rum med Annika, Katie och Noble. Hotellet var riktigt fint faktiskt, över förväntan!
Lördag morgon fick vi ett wake up call alldeles för tidigt, slängde i oss lite frukost och satte oss på bussen för att åka ned till San Franciscos hamn och komma på båten som skulle ta oss ut på haj- och valsafari kl. 8. Blev lite besviken över att det var molnigt i Kalifornien. Fick snabbt förklarat för mig att det inte var moln som täckte himlen utan all förorening i luften som stadslivet släpper ut, GROSS. Morgondis kallade de det. Jo, eller hur. Så när vi passerade under Golden Gate Bridge var allt bara en stor vit dimma och jag kunde bara urskilja konturerna av den. AAAHH. Thanks a lot alla miljömedvetna amerikanare. I vilket fall som helst, så var den där båtturen något av en upplevelse jag sent kommer glömma.
Under våra åtta timmar på vattnet lyckades vi se EN delfin som inte ens var en delfin. Ingen val. Ingen haj. Dessutom blåste det ganska friskt vilket resulterade i en himla massa stora vågor. Gungade på rätt bra, och varannan sekund fick båten en härlig saltdusch över sig. Och det var lite för kallt för att riktigt uppskattas.
Sen var det ju det här med sjösjuka. Till och med jag som aldrig blir åksjuk började känna hur det började bli otrevligt. Och då kan ni ju tänka er hur det gick för de som faktiskt lätt blir åksjuka.
33 av gruppens 40 elever hängde utmed relingen och spydde lungorna ur sig ca 70% av båtturen.
Jag skojar inte. Och övriga sju (mig själv inkluderad) fick vara lyckliga åskådare av hela härligheten. Jösses. Har aldrig sett något liknande. Att se alla andra fick det ju att vända sig rätt rejält i magen, så jag gick in i hytten, men där satt det en tjej med papperskorgen i knät, grön i ansiktet. Så jag skyndar snabbt ut igen, till vänstra sidan. Där står en annan tjej och hulkar över relingen. Jag skyndar till högra sidan, hittar en sittplats och sjunker ner där bredvid en kille, som genast säger "Just letting you know. Any second now" och i nästa stund flyger han mot relingen och ja, ni kan ju gissa. Fören fick man inte vistas på och aktern ska vi ju inte tala om. Där satt de och spydde i en lång rad. Såg rätt komiskt ut. Så jag fann mig själv större delen utav tiden på mitten av båten, med händerna för öronen och en stadig blick på horisonten. Det skrattades rätt rejält åt den båtturen under resten av resan, men jag lovar, det var inte alls kul just då. ...Men vi hade i alla fall tur med vädret! (på vägen tillbaka, sol och ca 20-25 grader). Dock så hade ju en liten molnklutt bestämt sig för att slå in hela Golden Gate Bridge (och inget annat) i ett litet kompakt paket. Så det blev inga fina kort av den på vägen tillbaka från våran misslyckade valsafari heller. Lyckades få några från bussfönstret senare men.
Efter båtturen bar det av till hotellet och kvällen spenderades på "Fishermans Wharf" vilket var en turistbrygga fylld med souveniraffärer och restauranger. Väldigt mysigt ställe, dock dyrt förstås.
Under lördagen besökte vi först ett himla gulligt djursjukhus för vattenlevande däggdjur, de får för det mesta in skadade sälar och sjölejon, som de rehabiliterar och sedan släpper ut i det vilda igen. Fick se små sjuka sälungar, och det gjorde ont i hjärtat kan jag lova.
Efter det besökte vi California Academy of Science, vilket var ett riktigt coolt ställe. Dom hade gigantiska akvarium, uppbyggda regnskogar och alla möjliga djur. Fick se en albino alligator! Kan ju dock inte låta bli att mest bara tycka synd om djuren... Vi fick även se en sån där Cosmonova-film som det känns som att man åker med i om stjärnor.
Kvällen spenderades på ett shoppingcenter (där alla affärer utom bokhandeln hade stängt, lyckat) i hotellets Hot Tub och på rummet med Mac'n'Cheese. Vilket jag till och med har börjat gilla. Det finns allt en liten amerikanare i mig ändå. Jag och Annika var även med om en enligt oss häftig händelse som gjorde promenaden till det stängda shoppingcentret totalvärt. När vi satt ute på en parkbänk bland en massa blommor såg vi en kolibri flyga förbi och stanna alldeles bredvid oss. Den flög ju förstås bort innan vi hann få upp kamerorna, men ändå.
Så, trots en himla intressant båttur hade vi det jättekul i San Francisco, och av det jag såg var det verkligen en fin stad. Åk dit ni som får chansen!
Söndag natt-måndag morgon gick vi knappt och la oss, bussen lämnade ändå kl. 4 så.. Sov mestadels under vägen hem, fastnade i trafiken x antal timmar, kom fram till skolan, hade dansträning i några timmar, kom hem kl. 9 och då var jag TRÖTT.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0