San Francisco

Tänkte uppdatera er om resan med skolans Oceanic Science Group till San Francisco innan jag glömmer allt som hände :)
Började resan 07:45 fredag morgon. Fredagen var ju inte alltför spännande. Efter tretton timmars bussresa (GUL SKOLBUSS. ICKE BEKVÄM SÅDAN) anlände vi till hotellet i San Francisco. På ett utav stoppen vi gjorde på vägen ner hittade förresten jag och Annika något av det vidrigaste jag sett på en Shellmack. Torkade HELA räkor med skal och allt till försäljning förpackade i små godispåsar. Ni vet, typ Haribo godis. USCH.
Hur som helst, har förövrigt blivit lite för mycket snabbmat i helgen. Finns inte så mycket att välja på som student i USA. Fetheten är på väg. Fredag kväll spenderas på hotellrummen, jag delade rum med Annika, Katie och Noble. Hotellet var riktigt fint faktiskt, över förväntan!
Lördag morgon fick vi ett wake up call alldeles för tidigt, slängde i oss lite frukost och satte oss på bussen för att åka ned till San Franciscos hamn och komma på båten som skulle ta oss ut på haj- och valsafari kl. 8. Blev lite besviken över att det var molnigt i Kalifornien. Fick snabbt förklarat för mig att det inte var moln som täckte himlen utan all förorening i luften som stadslivet släpper ut, GROSS. Morgondis kallade de det. Jo, eller hur. Så när vi passerade under Golden Gate Bridge var allt bara en stor vit dimma och jag kunde bara urskilja konturerna av den. AAAHH. Thanks a lot alla miljömedvetna amerikanare. I vilket fall som helst, så var den där båtturen något av en upplevelse jag sent kommer glömma.
Under våra åtta timmar på vattnet lyckades vi se EN delfin som inte ens var en delfin. Ingen val. Ingen haj. Dessutom blåste det ganska friskt vilket resulterade i en himla massa stora vågor. Gungade på rätt bra, och varannan sekund fick båten en härlig saltdusch över sig. Och det var lite för kallt för att riktigt uppskattas.
Sen var det ju det här med sjösjuka. Till och med jag som aldrig blir åksjuk började känna hur det började bli otrevligt. Och då kan ni ju tänka er hur det gick för de som faktiskt lätt blir åksjuka.
33 av gruppens 40 elever hängde utmed relingen och spydde lungorna ur sig ca 70% av båtturen.
Jag skojar inte. Och övriga sju (mig själv inkluderad) fick vara lyckliga åskådare av hela härligheten. Jösses. Har aldrig sett något liknande. Att se alla andra fick det ju att vända sig rätt rejält i magen, så jag gick in i hytten, men där satt det en tjej med papperskorgen i knät, grön i ansiktet. Så jag skyndar snabbt ut igen, till vänstra sidan. Där står en annan tjej och hulkar över relingen. Jag skyndar till högra sidan, hittar en sittplats och sjunker ner där bredvid en kille, som genast säger "Just letting you know. Any second now" och i nästa stund flyger han mot relingen och ja, ni kan ju gissa. Fören fick man inte vistas på och aktern ska vi ju inte tala om. Där satt de och spydde i en lång rad. Såg rätt komiskt ut. Så jag fann mig själv större delen utav tiden på mitten av båten, med händerna för öronen och en stadig blick på horisonten. Det skrattades rätt rejält åt den båtturen under resten av resan, men jag lovar, det var inte alls kul just då. ...Men vi hade i alla fall tur med vädret! (på vägen tillbaka, sol och ca 20-25 grader). Dock så hade ju en liten molnklutt bestämt sig för att slå in hela Golden Gate Bridge (och inget annat) i ett litet kompakt paket. Så det blev inga fina kort av den på vägen tillbaka från våran misslyckade valsafari heller. Lyckades få några från bussfönstret senare men.
Efter båtturen bar det av till hotellet och kvällen spenderades på "Fishermans Wharf" vilket var en turistbrygga fylld med souveniraffärer och restauranger. Väldigt mysigt ställe, dock dyrt förstås.
Under lördagen besökte vi först ett himla gulligt djursjukhus för vattenlevande däggdjur, de får för det mesta in skadade sälar och sjölejon, som de rehabiliterar och sedan släpper ut i det vilda igen. Fick se små sjuka sälungar, och det gjorde ont i hjärtat kan jag lova.
Efter det besökte vi California Academy of Science, vilket var ett riktigt coolt ställe. Dom hade gigantiska akvarium, uppbyggda regnskogar och alla möjliga djur. Fick se en albino alligator! Kan ju dock inte låta bli att mest bara tycka synd om djuren... Vi fick även se en sån där Cosmonova-film som det känns som att man åker med i om stjärnor.
Kvällen spenderades på ett shoppingcenter (där alla affärer utom bokhandeln hade stängt, lyckat) i hotellets Hot Tub och på rummet med Mac'n'Cheese. Vilket jag till och med har börjat gilla. Det finns allt en liten amerikanare i mig ändå. Jag och Annika var även med om en enligt oss häftig händelse som gjorde promenaden till det stängda shoppingcentret totalvärt. När vi satt ute på en parkbänk bland en massa blommor såg vi en kolibri flyga förbi och stanna alldeles bredvid oss. Den flög ju förstås bort innan vi hann få upp kamerorna, men ändå.
Så, trots en himla intressant båttur hade vi det jättekul i San Francisco, och av det jag såg var det verkligen en fin stad. Åk dit ni som får chansen!
Söndag natt-måndag morgon gick vi knappt och la oss, bussen lämnade ändå kl. 4 så.. Sov mestadels under vägen hem, fastnade i trafiken x antal timmar, kom fram till skolan, hade dansträning i några timmar, kom hem kl. 9 och då var jag TRÖTT.

Tisdag

Tillbaka i skolan igen efter fyra dagars helg. Eh. Gillar mina tisdagar nu för tiden. Lämnar huset kvart i sju på morgonen och kommer hem nio på kvällen, yippppiii. Är lite småtrött. Borde sova. Borde VERKLIGEN sova. Fixar ju inte riktigt detta med att komma i säng runt nio. Nej, sova får jag göra nästa år...
Eller när den här satans musikalen är över. Har lite smått med hatkärlek till den. Vill väldigt gärna vara med men längtar nästan tills den är över. Ha skärt ner lite så jag inte behöver lära mig alla 22 låtarna i alla fall. Har räknat ut att jag har ca tre veckor på mig att lära mig allt material, och alla helger går bort (SAN FRANCISCO BABY. och lite annat), och på veckodagarna har jag typ träning varje dag. Eh. Bra jobbat Amanda.
Menmen, helgen var i alla fall mysig. Åkte till Amys brors Pumpkin Patch med hela familjen (utom Noah) och Trevor, Annika och Naima. Lyckades äntligen få ett kort på hela familjen (nästan). Är halvt omöjligt att samla dom på ett och samma ställe.
På Pumpkin Patchen plockade vi jättepumpor, gick vilse i majsfälten, åkte tåg avsett för femåringar, sköt pumpakanon (en sån vill jag ha i vår trädgård pappa) och spelade minigolf. Amy och Daniel förstår nu varför det aldrig blev någon golfare av mig (undvek att nämna att puttning ändå var min starka sida...). Nu blev det en himla massa parenteser här.
ÅH FÖRESTEN. Jag har hittat det. Jag har hittat presentkort på McDonalds. Och dom säljer dem i MATAFFÄREN. Oj. Rozbe, du vet vad du kommer få i julklapp... :)
Nu tänkte jag sova en sväng.
Ha de!

GISSA VART JAG SKA?!

Fick reda på idag att jag får åka med skolans oceanic science grupp till San Francisco fre-mån nästa vecka! IIIIH! Min bedbuddy Annika är lika lyrisk som jag. Det enda som jag om möjligt är mindre lyrisk över är väl att jag kommer svettas med ca 30 pers i en sisådär åtta timmar under resan ner i EN SKOLBUSS. En GUL skolbuss, vilket jag i och för sig finner väldigt coolt, men dom är små och trånga vill jag lova. Just like the movies. Men från den ljusa sidan sett (väldigt knepig formulering. Svenskan går utför) kommer jag väl antagligen känna alla på bussen väldigt väl när vi är framme. Lite för väl kanske.
Hur som helst, i San Francisco ska en dag tillbringas på en stor båt där vi ska få oss en närmare titt på vilda valar och hajar. Kommer även passera Golden Gate Bridge med båten! Jag trodde ju förstås att Kalifornien är = värme, men så är ju dock inte fallet. Eller ja, ca 18 grader, så bättre än Sverige antar jag.
Nästa dag tror jag det är museum som gäller, plus lite shopping och annat kul som att plaska i hotellpoolen.
L-Ä-N-G-T-A-R!
Här är det torsdag kväll, och dags för helg. Jag gillar high school, förra helgen gav dom oss tre dagars ledighet, och denna helgen fyra. Ser ljust ut det här!
Fast sådär värst ledig är jag väl inte. Imorgon har jag rehearsal inför musikalen från 9:30-12:30 och sedan blir det dance team från 13-16. Också lite förkylning på det. Har helt enkelt valt att ignorera det, för att vara sjuk har jag verkligen inte tid med just nu.
På lördag tänker jag sova och på söndag bär det av med hela familjen + Annika, Naima och Katrina till Amys morbrors farm för Pumpkin Patch, YEY! (förra helgens blev ju inställd)
Och på måndag är det rehearsal och dans igen.
Fick även veta idag att jag kanske kanske kanske kommer ha möjlighet att ta dykarcertifikat här under vintern. HUR COOLT VORE INTE DET? så tänkte jag ta en tripp till Espana med Hannah och kika på lite fiskar och sånt också till sommaren. Och så ska jag ju till Paris med Amelia och Laura. Var ju ett tag sen jag såg Eva också. Och så måste jag ju hälsa på Annika i Tyskland. Tänkte jag. hehe.

Söndag kväll

"Se odrägliga ut"

Har inte skrivit på ett tag, har rätt fullt upp här borta. Har fått för mig att jag ska vara med i skolans musikal och spela fiol, så nu har jag cirkus 22 låtar att lära in på mindre än en månad YIHA. Det går dåligt.
Har även droppat det här med avancerad musikteori. Med tanke på att jag lever i min egna lilla värld när det gäller teori inom musik och att jag inte direkt ska gå vidare till något musik college så kändes det lite onödigt att starta dagen med att vara personen som känner, beter sig och ser ut som ett frågetecken.
Har istället bytt till Individual Art Study. Känns rätt så tusen gånger mycket bättre. Har en riktigt bra och härlig lärare som låter mig göra i princip vad jag vill.
Helgen har varit bra, hade ledigt i fredags och då passade givetvis Charlon på att klämma in ett fyra timmars danspass. Pumpade koreografi och pressade nästan ner mig själv i spagat, är SÅHÄR nära nu. Kände mig förörvrigt jättedålig och skitsne hela tiden. Dom har ju inga speglar, min koordination fungerar inte utan speglar! Det var nog höfter och händer åt alla möjliga håll där de inte skulle vara.
Igår var jag ute på en tre timmars lång fotorunda med Amelia och Noah för mina och Noahs senior pictures. Tog väl ett bra tag innan vi lyckades få något seriöst gjort, men det blev en hel del bra bilder. Bröt oss in i ett övergivet café som var något av det läskigaste jag sett. Porslinskärvor över hela golvet, en uppriven diskbänk, nerrivna tavlor, utslitna sidor från bibeln låg på golvet och en lapp om en killes memorial. Plus spruckna fönsterrutor och ett insjunket golv på det. Noah var lyrisk!
Under kvällen firade vi Amelia som fyllde 23 i torsdags. Gick och såg en film som jag glömt namnet på, men den var väldigt bra i alla fall. Resten av kvällen spenderades på Pix, mitt nya och Amelias sedan länge favoritställe! Ett franskt café som har de häftigaste bakverken jag någonsin ätit.
Idag har jag bara inte gjort någonting. Kom ur pyjamasen runt fem, bra jobbat. Har gjort några desperat försök att förstå mig på musikalmaterialet, men eeeueuuhghvjhbdnk. Det går inte så bra. Nu ska jag äta pizza med tha family och komma på bättre tankar!
Var även och lyssnade på Keree och Erin som hade spelning på en liten bar/restaurang i torsdags, riktigt bra är dom!

Kort från Homecoming

från v till h; Megean, Hannah, Max, jag, Erin, Annika, Keree och Naima

Har dragit ut på detta ett bra tag, men här kommer ett efterfrågat kort från Homecoming
Nej, MAN FICK INTE HA SKOR PÅ SIG. Tur att Annika hade shoppat loss dagen innan, tre par skor på tio minuter. Haha.

Homecoming och kanelbullar

Måndag igen, har nyss kommit hem från skolan och ska snart iväg på dansträning. Äter för tillfället marschmallows i FLYTANDE form. Mycket kärlek till usa.
Har haft fullt upp i helgen. I fredags var det homecoming game, jag trodde att jag skulle frysa ihjäl och Naima trodde att hon skulle frysa ihjäl ännu mer. Har hunnit bli ganska kallt nu. Sandy förlorade i förlängningen, och det var ju himla pissigt. Men jag hade en mycket trevlig kväll! Under halvtid rullade även alla Homecoming King&Queen nominerade personer in på planen på en stor glitterklädd vagn och vinnarna ropades ut. Blev ju tyvärr in Annikas date som vann titeln, menmen.
Under lördagen åkte jag till Annika och gjorde mig iordning för kvällens dans med henne, Naima och Katrina. Runt sex tog vi oss in till Gresham och åt middag med ett gäng på cirkus femton personer på en thairestaurang. Det var Erin som hade bokat restaurang, och hon kom efter ett tag fram till att vi var på fel restaurang. Men vi fick härligt rabatt och god mat så det var inget att klaga över.
Dansen började kl 8, och den var kul, men jag hade nog förväntat mig lite mer. Vi var mest bara i en mörk gymnastiksal och dansade i tre timmar nonstop. Varför spenderar folk pengar på fina klänningar liksom, man kunde ju inte ens se dem i mörkret? Men jag hade kul i alla fall, och efteråt åkte jag, Annika, Katrina, Erin och Keree tillbaka till Annika och Katrina, kollade på Grease och hade sleepover.
Under söndagen bakade jag kanelbullar till min underbara värdfamilj, var ju trots allt Kanelbullens dag hemma i Sverige. Det fick dock bli utan pärlsocker för sånt finns tydligen inte här borta i usa. Mindre kärlek till usa. Hursomhelst, bullarna blev väl halvlyckade, vet inte vad för superjäst dom använder här, men dom blev minst sagt dubbelt så stora mot vad jag hade tänkt mig. Fast det hade dom tydligen ingenting emot. I usa blir saker större utan att man ens behöver anstränga sig... Dom tyckte i alla fall att det var awesome att vi har "holidays" för speciella bakverk. Noah, Daniel och Matthew framförde även en "Bun Day" sång och gav mig ett Happy Bun Day card för att känna mig mer hemma. Att jag aldrig har brytt mig ett dugg om Kanelbullens dag förut hoppade jag liksom över att berätta.
Nu ska jag iväg på dancepractice, ha det fint där hemma!

Homecoming Week

Emma utanför Clackamas Mall

Hej igen, var ett tag sen jag skrev något här och det har hänt en hel del sen sist kan jag lova!
I söndags åkte jag iväg till ett stort shoppingcenter i Clackamas med Emma
från Oregon City som jag berättade om. Hittade en MASSA saker och kan ju bara säga att USA är billigare än Sverige. Jag har en ny favoritaffär, Forever 21, där jag hittade min homecoming klänning för endast 150 kr, plus ett par riktigt snygga jeans för 100 kr en skinnjacka för 250 kr (okej, den var fake, men ändååååå).
Var verkligen jättekul att träffa Emma igen, känns som om jag känner henne jättebra bara för att hon pratar svenska. Haha, vi har träffats två ggr...? Menmen, hon fyllde 18 i måndags också, så stort grattis till henne!
Har även ett nytt favorit glass-fika-you name it-ställe (förlåt Ben&Jerry's) vid Cold Stone, där man väljer glass och sedan även vad man ska ha i den! Finns allt möjligt, från gelebjörnar till brownies. Yummie!
I skolan är det ju som sagt homecoming week, årets tema är "an evening beneath the waves" och korridorerna har fått blå belysning och pappersvågor utmed väggarna. Mycket vackert.
Varje dag har vi även en speciell dresscode, i måndags var det Sport Day (jag lånade Matthews fotbollströja och kände på bussen dit hur kul det är med lite school spirit. Var ju mindre kul när man kom innanför skolportarna och ingen annan inom synhåll var satsad och följde dresscoden. ah). I tisdags hade vi Twin Day, jag och Annika gjorde ett tappert försök att likna varandra. Gick väl sådär. Ingen var riktigt beredd att färga håret eller köpa nya kläder, men vaddå, vi är ju foreigners båda två och det borde väl räcka.
Igår hade vi Neon Day och jag var faktiskt lite halvneon. Skippade Animal Print Day idag, något sådant har jag inte. Gillade dock Katrinas outfit, hon kom klädd i en hel elefantdräkt.
Imorgon är det Spirit Day, och jag ska klä upp mig i skolans färger rött, svart och vitt dagen till ära. Under kvällen är det dags för årets hokmecoming game och på lördag är det dags för dansen!
Måste ju berätta om måndagens Pep Assembly också. Alla elever samlade i Gym A och årets kandidater för homecoming King & Queen ropades ut. Jösses om jag kände mig som om jag vore mitt uppe i High School Musical, haha. Lite kul att utbytesstudenten Max från Belgien är kandidat, hoppas han får kungatiteln! Han är även Annikas date för kvällen, tror att hälften av skolans alla tjejer är beredda att mörda henne för det, haha.
HAr även droppat det här med PE, det var ju bara för sorgligt. Har ju börjat förstå varför amerikaner är feta, de GÅR som uppvärmning och spelar sedan något jätte lame spel. Så nu har jag börjat ta Music Theory istället, vilket jag fattar ca 0,000000001 av, he-he.
Och imorn måste jag sjunga inför hela kören med tre personer från de andra stämmorna, känns ju INTE bra.
Har även fått reda på att jag blivit antagen som ledare för ODS vecka 6, så 1-6 november ska jag springa runt uppe i bergen och leva lägerliv med en massa tolvåringar, yey!